Jdi na obsah Jdi na menu
 


Prověřovací cvičení Chotilsko 23.10.2021: foto a zpráva

 

161.-23.10.21-tc-chotilsko.jpg

162.-tc-chotilsko.jpg

 

163.-chotilsko.jpg

164.-chotilsko.jpg

165.-chotilsko.jpg

166.-chotilsko.jpg

167.-chotilsko.jpg

168.-chotilsko.jpg

169.-chotilsko.jpg

 

VYHODNOCENÍ CÍLŮ CVIČENÍ

  1. Záležitostí nepodchycené v plánu odborné přípravy

Vybavení jednotek a zapojení do dopravního vedení – kulový ventil
- na výtlak stříkaček, především u jednotek, které vytváří hadicové vedení do kopce

- v nutnosti výměny hadice nebo stříkačky lze dopravní vedení snadno odpojit a odvodnit

- mimo dálk. dopravy to také platí pro požáry v kopcovitém terénu nebo výškových budov

Vybavení jednotek a zapojení do dopravního vedení – přetlakový ventil

- především u jednotek u nich lze předpokládat hydraulický ráz vlivem uzavření průtoku vody (před přejezdovými můstky, před útočnými proudy)

- za 1. hadici od PS 12 se zapojuje přetlakový ventil

SKUTEČNÝ SOUHRN:

Celkem 31 jednotek PO – 24 JSDH s technikou + 5 JSDH bez techniky + HZS Příbram (čtyřkolka) + HZS Dobříš (přihlížející)
celkem 137 hasičů (z toho 127 členů jednotek SDH, 8 přísl. HZS, 3 přísl. PČR)

vzdálenost - 3 kmpřevýšení 160 m

  1. Procvičit techniku provedení dálkové dopravy vody hadicemi s pomocí přenosných požárních stříkaček a cisternových automobilových stříkaček

Rozjezd jednotek z místa dislokace v Chotilsku9:50

Připravenost celého dopravního vedení pro čerpání10:20

Voda na 10. stanovišti10:26

Voda na 14. stanovišti10:35

Voda na 21. stanovišti10:42

Voda na útočných proudech10:45

Ukončení cvičení12:00

V úvodu čerpání vody vznikla na některých stanovištích potřeba výměny poškozené hadice.

Tlak na čerpadlech stanoven na 8 barů. (U CAS možno příště počítat s 10 bary.)

Změřené a nahlášené tlaky na některých stanovištích v průběhu cvičení jsou součástí přílohy.

Jelikož bylo zjištěno, že někteří strojníci nevědí, co ukazují manometry na stříkačce nebo z nich neumí správně odečíst hodnotu, v příloze je rovněž popis odečítání hodnot z manometrů a počítání s tlaky. Chybná práce s tlaky je příčinou neefektivního využití tlakových poměrů a vzniká uměle vytvořená ztráta tlaku. Je překvapující, že v místech, kde by neměl být problém s vodou (v klesání) byl hlášen problém s dodávkou vody.

Dále v příloze konečný výsledek stanovišť po redukci stříkaček na teoretický výpočet.

Na takto dlouhé vzdálenosti se projevuje setrvačnost v dopravě vody. V případě přerušení dodávky na jednom úseku z důvodu výměny hadice/stříkačky, proudy mají stále vodu.

Regulovčíci u přejezdových můstků se musí starat rovněž o navedení méně zdatných řidičů na přejezdové můstky, ale zároveň o případnou úpravu přejezdových můstku při větším nebo menším rozchodu kol vozidel.

V případě, že jednotka neměla k dispozici přechod 110/75, tak použila sběrač, přičemž jedno hrdlo sloužilo pro dálkovou dopravu vody a na druhé byla nasazena uzavřená proudnice nebo víčko.

Jednotka Čím měla závadu na chlazení, kterou vyřešila vytvořením jednoho proudu C52 s proudnicí s uzávěrem, na které si regulovala požadovaný průtok do systému chlazení.

Dron PČR

Obsluha dronu musí na dron vždy vidět, tzn. nelze dron využít na celou délku dopravy vody, ale vždy jen na určitý úsek.

  1. Procvičit komunikaci pomocí optických signálů a radiostanic, event. mob. telefony

Komunikace RDST probíhala dle pravidel pro rádiovou komunikaci. Pro komunikaci bylo dostačující použití jednoho zásahového kanálu (K). Ke komunikaci bude používáno otevřených volacích značek (např. VEDOUCÍMU CVIČENÍ zde STROJNÍK LIBÍŇ čerpací stanoviště připraveno PŘÍJEM; STROJNÍK LIBÍŇ zde STROJNÍK DALEKÉ DUŠNÍKY zvýšit tlak PŘÍJEM). Na úsecích bez RDST, ale s vizuálním kontaktem optickými signály. Jinak mobilními telefony.

  1. Ověřit přesnost teoretického výpočtu

Zahájeno s 23 stříkačkami. Ukončeno s 11 stříkačkami. V průběhu 3 stříkačky nahrazeny záložními – zpravidla problémy s chlazením.

Teoreticky i prakticky bychom tedy byly schopni na takovouto vzdálenost a převýšení dopravit vodu s 11 čerpadly, nicméně:

- stříkačky by musely být v bezvadném stavu a všichni strojníci by musely efektivně využít tlakových poměrů

- 11 jednotek PO by nemělo dostatečný počet hadic k překonání 3 kilometrové vzdálenosti

 

Pozitiva

- úspěšné dopravení vody až k Drtinově rozhledně a ověření teoretického výpočtu

- aktivní nasazení všech zúčastněných

- ustrojenost, organizovanost, disciplinovanost jednotek SDH

- rychlost sestavení celého dopravního vedení – 30 min.

- rychlé a praktické řešení vzniklých mimořádností při dopravě vody

- nasazení čtyřkolek pro operativní řešení mimořádností

- týlové zabezpečení OSH a SDH Chotilsko

 

Negativa

- nevybavenost některých jednotek radiostanicemi – každá jednotka by měla být vybavena   alespoň 2 ks přenosných radiostanic (poraďte se s nprap. Machkem z ÚO Příbram)

- stáří nebo stav některé požární techniky a věcných prostředků PO

- některé jednotky by měly rovněž zvážit obnovu nebo navýšení počtu hadic a pořízení přejezdových můstků, dále některým chybí přechody 125/110, 110/B75

- neznalost nebo nejistota při odečítání hodnot na manometrech -> neefektivní využití tlakových poměrů

- u 3 stříkaček vznikla závada a musely být nahrazeny záložními stříkačkami

 

ZÁVĚR

Veškeré cíle odborné přípravy byly splněny. Pozitiva i nedostatky byly shrnuty ve vyhodnocení odborné přípravy. Odbornou přípravou prověřeny možnosti dálkové dopravy hadicemi na dlouhé vzdálenosti. Výhodou této odborné přípravy bylo, že velké množství jednotek PO z okresu Příbram si prakticky procvičilo práci s požární technikou a věcnými prostředky PO a vzájemnou spolupráci u zásahu. Nevýhodou bylo, že v takto velkém rozsahu není možné věnovat se jednotkám individuálně z hlediska odborné přípravy strojníků a eliminování některých nedostatků hned na místě.